M2M SIM-kort för realtidskommunikation i Industri 4.0- och robotapplikationer

wherever SIM GmbH är en av världens ledande leverantörer av moderna och säkra M2M SIM-lösningar. På SIDO i Lyon kommer det Hamburg-baserade företaget att presentera sina SIM-kort för maskin-till-maskin-kommunikation och deras fördelar för tillämpningar inom robotik och Industri 4.0. Förutom dataöverföring i realtid handlar det bland annat om säker fjärråtkomst till robotar, drönare och maskiner. wherever SIM Globala företag som HP och SolarCleano nätverkar redan sina robotar med SIM-kort från .

Robottekniken har gjort stora framsteg under de senaste åren och har blivit en central komponent i moderna industriella och tekniska lösningar. Tillförlitlig och säker dataöverföring via M2M SIM-kort mellan enheter och system spelar en central roll i denna utveckling. De ger en tillförlitlig och stabil anslutning för överföring av stora mängder data när som helst, oavsett plats. Detta är särskilt viktigt för robotapplikationer, där många sensorer och ställdon kontinuerligt skickar och tar emot data. Från exakt tillverkning i Industri 4.0 till autonoma fordon och intelligenta service- och hjälprobotar, alla kräver sömlös anslutning för att maximera säkerheten och effektiviteten.

En stabil global dataanslutning via mobil kommunikation

M2M SIM-kort har utvecklats speciellt för kommunikation mellan maskiner och apparater. När de används möjliggör de de dataanslutningar som krävs för utbytet. wherever SIM Den speciella egenskapen: inom ett land kan robotar medM2M SIM -kort från använda olika operatörers mobilnät (nationell roaming). Detta gör dem idealiska för mobila robotapplikationer eller för autonoma fordon och drönare som rör sig över långa avstånd eller används i olika länder. I industriell kvalitet är SIM-korten också särskilt robusta och optimerade för användning i krävande miljöer som t.ex. produktionsanläggningar.

wherever SIM Mobil bygglayoutrobot från HP med nätverk över hela världen med

wherever SIMHewlett Packard (HP) förlitar sig redan på M2M SIM-kort från . HP SitePrint bygglayoutrobot, som skriver ut planritningar direkt på byggarbetsplatsgolv över hela världen och därmed avsevärt förkortar mätningsprocessen, kan kontaktas av HP-support när som helst tack vare SIM-korten. I över 70% av fallen gör SIM-korten det möjligt för HP-supporten i Spanien att åtgärda fel på distans inom några minuter. Tillförlitlig fjärråtkomst minskar underhållskostnaderna och stilleståndstiden avsevärt. SIM-kortens globala täckning säkerställer att robotarna fungerar tillförlitligt över hela världen. Dessutom erbjuder M2M SIM-korten funktioner som fri pausning och datapoolning, vilket ytterligare ökar flexibiliteten och kostnadseffektiviteten för HP.

SolarCleano: Överföring och mottagning av data över hela världen i realtid

SolarCleano utvecklar och marknadsför robotassisterade lösningar för rengöring och underhåll av solenergimoduler. wherever SIM M2M SIMs från används även i den autonoma roboten SolarCleano B1A. Roboten, som för närvarande ansvarar för rengöring av markmonterade system med flera gigawatt solenergi i olika länder i Asien, Mellanöstern och Australien, är ansluten till huvudkontoret i Luxemburg 24/7 via IoT SIM-korten. Det innebär att information om robotens status och aktiviteter alltid finns tillgänglig, oavsett var den används för tillfället.

Fördelar med M2M SIM-kort för robottillämpningar

• Global uppkoppling genom tillgång till mer än 485 mobilnät över hela världen
  • Övervakning och styrning i realtid för snabba insatser och optimering
  • Hög datasäkerhet tack vare bland annat APN, VPN och statiska IP-adresser
  • Skalbar och flexibel infrastruktur i linje med ökande efterfrågan
  • Förbättrad kundupplevelse genom sömlös uppkoppling
  • Flexibla och anpassningsbara tariffmodeller, skräddarsydda för den specifika dataförbrukningen och respektive användningsfall

Realiserbara tillämpningsscenarier inom robotteknik:

• Industri 4.0: Nätverksanslutna produktionsrobotar som utbyter data i realtid och optimerar processer.
  • Autonoma fordon: kommunikation mellan fordon och centrala styrsystem.
  • Drönare: Överföring av data och styrkommandon i realtid för inspektions- och leveranstjänster.
  • Logistik: Spårning och styrning av autonoma lagerrobotar.

Om wherever SIM
datum